Autor |
abrakadabra
Master of Overclocking
Dołączył: 01 Lut 2007
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Czw 18:32, 22 Lut 2007
|
|
Wiadomość |
|
Podkręcanie grafiki jest o wiele prostsze, bezpieczniejsze niż podkręcanie CPU, lecz zdecydowanie mniej wydajne (Często pomimo tego że przesadzimy z podkręcaniem karty nic jej się złego nie stanie). Podkręcanie grafiki należy traktować jako dodatek do podkręconego procesora. Przyśpieszenie karty graficznej jest widoczne jedynie w programach wykorzystujących grafikę 3D, przede wszystkim w grach. Podkręcenia dokonuje się z poziomu Systemu operacyjnego (Windows'a) za pomocą specjalnego programu (niektóre nowsze płyty główne udostępniają możliwość zmiany zaawansowanych opcji karty graficznej z poziomu BIOS`u). Polecam "Power Strip", który współpracuje ze wszystkimi kartami graficznymi.
Krok po kroku:
Najpierw należy zainstalować jakiś program do podkręcania grafiki.
Osobiście do tego celu polecam program PowerStrip
Następnie włączenie go:)
W zależności od wersji programu procesora graficznego i pamięci najpierw trzeba przejść na odpowiednią zakładkę
Zwiększać częstotliwość pamięci i procesora graficznego należy co 5MHz za każdym razem zatwierdzając operację i włączając jakąś grę bądź program testujący, na około 5min aby sprawdzić czy nie pojawiają się błędy w postaci podłużnych lub porzecznych zniekształceń, różnego rodzaju migoczących kwadracików lub zawieszania się komputera
Gdy po kolejnym podniesieniu prędkości o 5Mhz wystąpią jakieś problemy to wtedy należy zmniejszyć jedną z wartości o 10MHz. Nie ma znaczenia jaką, po prostu metodą prób trzeba ustalić którą z podkręcanych rzeczy nie da się już więcej podkręcić pamięć czy procesor graficzny. Gdy po ponownym włączeniu gry problemy znikną a zmniejszona prędkość pamięci jest teraz to wiadomo już że pamięć należy zostawić na częstotliwości o 10MHz lub mniejszej niż ta na której wystąpiły problemy Po ustaleniu krytycznej wartości dla np. pamięci, można zabrać się za dalsze podkręcanie drugiej wartości w czyli w danym przykładzie będzie to procesor graficzny karty, aż dojdzie się do momentu kiedy pojawią się problemy. I z tą częścią (z procesorem graficznym) postępuje się tak samo, czyli zmniejszanie częstotliwość o 10MHz i sprawdzanie czy wszystko jest w porządku. Jeżeli posiadamy kartę 3Dfx, to po osiągnięciu pierwszej krytycznej wartości jesteśmy zmuszeni zaprzestać dalszego podkręca, ponieważ w tych kartach prędkość pamięci jest zawsze równa prędkości procesora graficznego (suwaki przesuwają się równocześnie)
W przypadku kart graficznych, których pamięć lub procesor graficzny da się podkręcić o mniej 20 MHz, należy po pojawieniu się błędów zmniejszyć prędkość o 5 MHz a nie o 10 MHz Jeżeli po wyciśnięciu z karty graficznej maksymalnej prędkości wszystko działa poprawnie, a dopiero po dłuższym czacie grania pojawiają się problemy w postaci błędów grafiki lub zawieszania się komputera, wtedy pozostaje albo usprawnieni chłodzenia albo zmniejszenie prędkości taktowania Gdy po dłuższym czasie grania nie pojawią się problemy, to na wszelki wypadek należy sprawdzić jaką temperaturę osiąga procesor karty. Najlepiej sprawdzić to dotykając radiatora na procesorze (Dla mneij wczutych polecam odpuszczenie tego elementu z powodu możliwości zatłuszczenia/dotknięcia tego nie trzeba, a co za tym idzie możliwości uszkodzenia). Należy również zauważyć, że procesor karty graficznej wytrzymuje większą temperaturę niż zwykły procesor (W zależności od karty graficznej temperatury są różne). Jednak gdy po dotknięciu procesora (radiatora) natychmiast zaczyna parzyć w palce, należy zamontować dodatkowe chłodzenie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|